Poslední úprava
04.01.2004
IMAGE studio
Praha 15
Vůz u prvního majitele
C.W. Packard & Co., Surrey
Po úmorné práci je naloženo
a konečně hurá domů ...
A tady je už Garrett 6-ton
v.č.: 34841 v plné parádě
Můj přítel a kolega Michael Walters z Liversedge ze západního Yorkshiru v Anglii je majitelem a také restaurátorem parního automobilu Garrett 6-ton z roku 1926, v.č.: 34841 a registrací RT 1940, který vyráběly v licenci rovněž strojírny v Adamově u Brna v letech 1926 až 1928.
Tento typ nákladního automobilu Garrett byl vyráběn v letech 1921 až 1932 a prošel obdobím mnoha konstrukčních změn. Přesné množství postavených vozů je ale diskutabilní, protože některé byly přestavěny již jako hotová vozidla a některé, uložené skladem, byly zase rozebrány. Obecně je však udáváno, že bylo postaveno celkem 307 vozů. První nákladní automobily byly šestitunové, následovaly čtyř a osmitunové, vesměs jako valníky, nebo jako třístranné sklápěcí nákladní vozy.
Michaelův nákladní vůz Garrett 6-ton, v.č.: 34841, byl vyroben 20. května 1926 a byl prodán spolu s novým přívěsným vozem Garrett v.č.: 17294 společnosti C.W.PACKARD & Co., Haulage Contractors (autodopravce), Dorking, Surrey a převážně jezdil pro cihelny HOLMWOOD v dorkingském regionu.
Nákladní vůz tehdy absolvoval pravidelně dva okruhy po cca 40 mílích denně. Vozidlo bylo ale jako zastaralé vyřazeno z provozu koncem roku 1934, kdy změnou nepřímých daní za nákladní vozy, vybavené koly s gumovými obručemi, byly tyto znevýhodněny oproti vozům na pneumatikách a provoz se tak stal nerentabilní. Vůz stál nepoužitý v ohradě firmy až do druhé světové války.
Nákladní vůz nebyl sešrotován, ale kotel a parní stroj byly demontovány, zadní část podvozku byla uříznuta a byl na něj namontován lokomotivní kotel. Tento mobilní kotel byl používán pro sterilizaci půdy v zelinářstvích v okresu Lee Valley v Essexu. V této podobě bylo vozidlo objeveno v roce 1976 v zahradnické školce Pritchard's v Loughtonu. Zbytky nákladního vozu byly jednoho srpnového pondělí 1976 s obtížemi vyproštěny zpod namontovaného kotle a převezeny do Yorkshire. Zrestaurovaný vůz byl odborné i laické veřejnosti představen až o jedenadvacet let později, v roce 1997, na legendární Harewood House Rally, pořádané klubem Leeds & District Traction Engine Club.
Před zámkem Eastnor Castle
1. srpna 2003
Michaelův Garrett 6-ton
o Vánocích 2002
Posádka vozu v plném
„každodenním" nasazení
Velký černý válec je ohřívač
napájecí vody
Pedál vpravo je urychlovač
a vlevo je brzda
Vedle sedadla řidiče je
řadicí páka dvou rychlostí
Převodovka řízení a kotel
s odkalovacím ventilem
Nádrž na 820 litrů vody
a pancéřová plnicí hadice
Převod z předlohové hřídele
k zadní ose 2" řetězem
Vodní čerpadlo na konci
klikového hřídele
Dvourychlostní převodovka
a náhon rychloměru
Předek motoru s čelem válce
a víkem ventilových pístů
Ještě jeden pohled zezadu
na podvozek vozu
A tohle je klopový odznak
řidičů automobilů Garrett
Firemní znak je na kabině
řešen jako obtisk
Jak již bylo zmíněno, Akciová společnost pro stavbu strojů a mostů v Praze ve svých závodech v Adamově vlastnila jeden vzorový vůz v.č.: 34695, dodaný v rámci zakoupené licence, dále šest vozů dodaných v dílech a podle posledních výsledků mé badatelské práce jich mnoho vyrobila. Je proto s podivem, že se při velkém celkovém počtu vyrobených automobilů nedochvaly žádné doklady o jejich provozu (torza vozů, jejich části, fotografie či pamětnická vyprávění). Snad se třeba jednou dočkám. Chtěl bych zažít ty okamžiky při nálezu vozu, které mohu jen závidět australským kolegům ...
Tak takhle byl nalezen vůz
v.č.: 34315
Takhle zase sklápěcí vůz
v.č.: 34405
A zde je pro změnu podvozek
v.č.: 34661
Copyright: (C)2004 Dalibor Feuereisl & Michael J. Walters