Poslední úprava
15.05.2002
IMAGE studio
Praha 15
Copyright: (C)2002 Dalibor Feuereisl
All rights reserved. Photography reproduced with his approval.
Ještě nepříliš kvalitní barevné fotografie z jedné ze zkušebních jízd rekonstruovaného Sentinelu panem Balským pro otce a syna Preissových, pořízené na Žižkově náměstí v Hradci Králové někdy začátkem osmdesátých let minulého století ... (laskavostí Bohuslava Škody z Jaroměře)
Druhý květnový víkend se ve Všestarech u Hradce Králové konalo 3. mezinárodní setkání příznivců skutečné a modelové železnice, kde měl být v rámci programu I. parní dny mimo jiných strojů, též rekonstruovaný vůz Škoda-Sentinel pana Zdeňka Balského z Hradce Králové. Můj jasný úmysl výše jmenovaného „zadržet a předvést k předběžnému výslechu" mi však málem nevyšel ...
Výslechem zadrženého, který byl návštěvníky jinak na roztrhání, bylo tedy do protokolu zaznamenáno:
"... jelikož jsem letos ještě na žádné akci nebyl, věnoval jsem posledních deset dní pečlivým přípravám na toto setkání. Vyčištění stroje, revize celého systému a jeho funkčnost s přetěsněním několika málo spojů. Asi tak od úterka jsem pak roztápěl kotel, tlakoval ho na provozních dvanáct atmosfér, abych opravdu neponechal nic náhodě. No a v pátek večer jsem pro jistotu zatopil naposledy, ale po otevření injektoru mi vytekla všechna voda, mrcha, z nádrže na zem ... Na nějakou opravu, nebo vyčištění, už holt nebylo žádného pomyšlení, ale jelikož jsem Sentinel na tuto akci slíbil, nezbylo mi nic jinýho, než ho "potupně" přitáhnout z Hradce na tyči za traktorem, což už jste vlastně viděl sám ... Teď už bych se ale rád trochu umyl a kdybyste byl tak laskav a ohlídal mi ho, aby, no vždyť asi víte proč ..."
Takže zatím co jsem vartoval, aby si nějaký "sběratel" neodnesl domů suvenýr, obešel jsem si Sentinel s fotoaparátem a informací chtivým divákům pak něco málo ze svých vědomostí o voze předával ...
Po poledni už bylo přece jenom trochu víc času a tak jsem se dozvěděl, že tento vůz pan Balský v roce 1975 objevil v polorozpadlé stodole v Lobkovicích mezi Neratovicemi a Kostelcem. Na tyči ho potom dotáhl domů a prakticky až do roku 1992 na něm s přestávkami pracoval. Sentinel byl původně sklápěcí, pak byl upraven pro převoz asfaltu a při rekonstrukci panem Balským dostal novou korbu podle tovární dokumentace a budka řidiče byla také prakticky zhotovena nově.
Podle mých dřívějších badatelských zjištěních se má jednat o vůz s výrobním číslem 357 z roku 1927. Na kabině vozu je však výrobní štítek s číslem 346, který mají na svém voze i Tomáš a Erich Preissovi z Krmelína. Otázka na tuto anomálii mi asi v neustálém chaosu a shonu okolo vystaveného Sentinelu možná zodpovězena byla, to nevím. Ale za to jsem se s překvapením dozvěděl, že tento parní vůz na přelomu 70-tých a 80-tých let také celkově rekonstruoval pan Balský (podívej se na vůz s majitelem).
Pan Balský rovněž rekonstruoval i Sentinel ze Slovenska, který je dnes umístěn v prostorách Múzea dopravy v Bratislavě, který ale nebyl zatím dokončen, protože na restaurování došly finace a sponzoři nebyli ...
Životem pana Balského "funí" pára odjakživa. Dnes vlastní v Hradci Králové Hradeckou paroplavební společnost
a se skupinou stejně potrefených nadšenců provozuje na Labi, z přístaviště u hotelové lodi Čechie na Smetanově nábřeží, amatérsky postavený parní kolesový parníček pro 12 osob a připravuje pro "hradečáky" další lodní atrakci ...
(telefon pro zájemce: 495 581 540 nebo 602 658 862)
A tady je pár záběrů renovovaného Sentinelu pana Balského ze setkání ve Všestarech 11.5.2002
Pan Balský je samozřejmě ochoten svůj vůz Škoda-Sentinel zapůjčit na různé motoristické podniky, akce a výstavy, s historickou nebo parní sekcí, a časové termíny i s podmínkami je možné dohodnout buď písemně nebo telefonicky na níže uvedených kontaktních údajích:
Zdeněk Balský • Pouchovská 256 • 503 01 Hradec Králové • Tel.: 495 217 453
Na zajištění této akce výrazně přispěla spediční firma Radiálka, s.r.o., Hradec Králové